Wednesday 28 December 2011

PENTINGKAH TEKNOLOGI DAKWAH??



DAKWAH?? Dakwah merupakan suatu kewajipan yang wajib dilaksanakan oleh umat Islam untuk menyebarkan dakwah Islam keseluruh dunia.. jika dilihat sejarah dakwah, Dakwah Islamiah merupakan kesinambungan daripada dakwah nabi-nabi yang terdahulu. Setiap nabi dan rasul yang diutuskan mempunyai cara atau manhaj mereka tersendiri. Apabila dilihat dalam konteks zaman sekarang, dunia zaman para nabi dan rasul sudah jauh meninggalkan kita dan telah berlaku satu transformasi yang mana dunia semakin moden dan semakin canggih dengan adanya pelbagai teknologi yang telah dihasilkan. 

ILMU teknologi dakwah itu ibarat ilmu pemasaran dalam perniagaan. Memerlukan kreativiti dan pelbagai ilmu sampingan yang digabungkan bagi menghasilkan tarikan. Sebelum kesan itu kelihatan, perlu terlebih dulu memikirkan kaedah menarik pandangan manusia dalam membuka pemikirannya dan seterusnya menyampaikan maklumat berguna berupa nasihat dan teguran. Justeru, ilmu dalam teknologi tertentu seperti penggunaan bahasa yang digemari, cara keras, lembut dan berselindung, selain penggunaan dalil atau santai tapi menyengat, melalui ceramah semata atau disertakan bunyian, melalui video dan sebagainya adalah diperlukan. Menyampaikan dakwah Islam atau sesuatu ilmu menerusi kaedah itu memberi peranan besar untuk menarik kumpulan manusia yang sangat pelbagai minat, kecenderungan dan kebosanan yang pelbagai. 

Apabila dilihat dalam zaman sekarang kebanyakkan orang mahukan suatu kelainan dalam menyampaikan suatu masej. Tidak kiralah samada masej itu berunsurkan dakwah atau pun satu maklumat penting. Dakwah itu boleh dilakukan dimana-mana dan boleh dilakukan dengan pelbagai cara mengikut kaedah tersendiri bagi setiap inidividu ataupun sekumpulan manusia. Ini dibenarkan dalam Islam selagi mana tidak melanggar daripada garis panduan syariat Islam. Melalui penulisan blog, Facebook, twitter, friendster dan sebagainya adalah suatu ruang medium yang boleh dipraktikan untuk menyebarkan dakwah islam. 

Zaman yang serba canggih dan pelbagai kemudahan ini begitu mudah untuk menyebarkan dakwah melalui laman sesawang. Kelebihan bagi mereka yang menggunakan teknologi ini boleh menyebarkan dakwah dengan begitu pantas dan membolehkan maklumat itu disampaikan kepada ramai pembaca. Hal ini sebenarnya adalah satu peluang yang Allah S.W.T anugerahkan kepada manusia supaya melalui kemudahan ini manusia dapat menyampaikan dakwah dalam pelbagai keadaan. Saya ambil Contoh Facebook seorang gitaris terkenal Sham Kamikaze (https://www.facebook.com/shamkamikaze) yang kini bergiat aktif dalam dakwah. Setiap kali post dalam Wall FBnya beliau mengajak supaya menunaikan solat tepat waktunya dan sentiasa menulis pada wall FBnya maksud ayat al-Quran dan Hadis-hadis Rasulullah. 

Jelas bahawa kepentingan ILMU TEKNOLOGI DAKWAH itu merupakan suatu ilmu yang mesti dipelajari umat Islam, ini kerana musuh-musuh Islam sudah terlalu kehadapan menguasai Ilmu Teknologi bagi menyampaikan dakyah mereka ke seluruh pelusuk dunia, tambahan pula melalui teknologi IT ini segala maklumat boleh di access dengan mudah dan disampaikan dengan begitu pantas dan segala mesej atau  maklumat boleh dihantar diseluruh dunia hanya dengan satu klik dan tiada siapa yang boleh mengawalnya.  

Buku Dakwah dan Teknologi Maklumat ini sebagai suatu panduan untuk pendakwah dan masyarakat umum untuk berdakwah menggunakan ICT. Penggunaan media yang tepat dan kontemporari sifatnya mampu menarik minat sasaran. 

2 comments:

  1. Hello Blogger!
    Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete