Monday 21 November 2011

Berprasangka Buruk, Hina Pesalah Bukan Akhlak Islam Sebenar.





Sudah menjadi lumrah manusia, pantang melihat kesalahan orang lain, sedangkan salah diri sendiri tidak di hiraukan bahkan ada sesetengah mereka yang tidak sedar diri mahu mempertahankan diri lagi sedangkan bukti itu sudah jelas.. 

Untuk memudahkan kita semua memahami berkenaan hal ini, di sini ada satu kisah yang jelas menggambarkan Islam mengajar umatnya berhadapan dengan orang yang melakukan kesalahan.

Umar al-Khattab melaporkan, pada masa hayat Rasulullah SAW ada seorang lelaki bernama Abdullah yang digelar sebagai Himar atau keldai dan sering membuatkan Baginda Nabi tertawa. Rasulullah SAW menghukumnya atas kesalahan meminum arak.
Pada suatu hari, lelaki itu dibawa kepada Rasulullah SAW dan Baginda mengarahkan supaya dia disebat dengan cemeti. Ada seorang yang hadir waktu hukuman dilakukan berkata: “Ya Allah, hukum-lah dia! Banyak kali sudah dia dibawa untuk menerima hukuman kerana arak.”

Mendengarkan lelaki itu berkata demikian, lantas Rasulullah SAW berkata: “Jangan menghinanya kerana demi Allah, apa yang aku tahu dia cintakan Allah dan juga Pesuruh-Nya.”

Demikian halus akhlak Rasulullah SAW mendidik umatnya. Meskipun ada yang bersalah dan diberikan hukuman tetapi masih menegah orang lain mengutuk atau berdoa buruk terhadapnya. Inilah akhlak Islam sebenar.

Namun hakikatnya sekarang, pesalah yang melakukan kesalahan terus dihina dan dicaci. Bukankah lebih baik mendoakan untuk si pesalah supaya terus bertaubat dan dapat menjalani hidup seperti biasa. Itu bukan lah Akhlak Islam yang Sebenar...

Ini bukan cara menangani mereka yang melakukan kesilapan yang ditunjukkan Rasulullah SAW kerana Islam mempunyai teori dan praktikal tersendiri untuk membentuk masyarakat bertamadun kukuh dengan nilai menjaga hubungan sesama manusia.

Teorinya ialah sentiasa bersangka baik, hatta kepada yang pernah melakukan kesalahan. Jangan terus-terusan bersangka buruk terhadap orang itu hanya kerana dia pernah melakukan kesalahan, maka selamanya dianggap sebagai seorang berperibadi buruk.

Daripada perspektif praktikal pula, Islam menggalakkan umatnya menggunakan pendekatan nasihat dan doa. Nasihat-menasihati dalam usaha membetulkan sebarang kesalahan sesama mukmin termasuk dalam amalan salih yang diberi ganjaran pahala. 



No comments:

Post a Comment